به گزارش مشرق، سه شنبه گذشته تپهاي روي اراضي منطقه لشكرك تهران كه لوكيشن اجراي تئاتر ميداني فصل شيدايي است، ميزبان اهالي رسانه بود؛ نمايشي با محوريت آموزههاي ديني و اعتقادي كه قرار است از چهارم ماه رمضان هر شب ميزبان 6 هزار تماشاگر باشد؛ محوطه مسطحي كه به گفته عوامل توليد با بولدوزر به اين صورت درآمده در ميان كوهها و تپههاي اطرافش احاطه شده است، زمين مسطح خاكياي قرار است محل چينش صندلي و مكاني براي نشستن مخاطبان نمايش باشد و اين محوطه با ميلههاي حائلي به تفكيك براي مخاطبان خانم و آقا درآمده است.
اطراف محوطه مسطح اما تپه هايي است كه محل اصلي استقرار ادوات صحنه و اجراي نمايش به حساب ميآيد. صحنه از جايي آغاز ميشود كه كشتي بزرگي برگرفته از كشتي نوح در آن جاي گرفته و از قرار معلوم راوي ماجراي حضرت نوح است، در ادامه در تپههاي ديگر ساير ادوات نمايش قرار گرفتهاند كه در نهايت به روزگار دفاع مقدس و تانك و موشك و هواپيماي جنگي منتهي ميشوند.
نمونهاي از اجراي صحنهاي كه شايد كمتر معادلي در طول تاريخ نمايش داشته باشد و تجربهاي جديد را مقابل ديدگان اهالي تئاتر قرار دهد. اينطور كه از اظهارات طراح دكور كار برميآيد، طراحي صحنه نمايش از غار حرا، اردوگاه امام حسين(ع)، تل زينبيه، جبهه و بخش هايي براي مانور و انفجار آماده شده است، اين مانور از نيم متري جايگاه مخاطبان در سمت چپ شروع ميشود و تا رأس كوه ادامه دارد.
محمد ايري ادامه داد: در دل داستان نمايش، قصه تهران در روزهاي جنگ به تصوير كشيده ميشود، قصه بچههاي محله شميرانات كه قدم به ميدانهاي نبرد گذاشتند و جان خود را در راه وطن فدا كردند.
كوهفر مدير انجمن نمايشي مهنا يادآور شد: «شب آفتابي»، «ستاره صبح» و «آواي نور» را در دهه گذشته تجربه كرديم و «فصل شيدايي» تكامل يافته اين كارهاست. ما همواره دنبال اين فرمول بوديم كه حرفي بزنيم تا همه آن را بپسندند و «فصل شيدايي» بهترين نمونه است.
سعيد اسماعيلي، كارگردان نمايش «فصل شيدايي» هم با اشاره به اينكه نور اين نمايش يكي از نقاط عطف آن است، گفت: اتفاقات اين اثر در شكل و اندازه واقعي خودش صورت ميگيرد؛ زماني كه جنگ و جبهه را ميبينيد واقعي است، كشتي حضرت نوح را بزرگ و نسبتاً واقعي طراحي كرديم. ما صاعقه در حد واقعي و باران نيز داريم و به باور من اين نمايش براي تماشاگري كه اين روزها با صحنه آشنا نيست جذاب و مورد توجه است. در نهايت اما اينها مختصري است از وصف نمايشي كه قرار است چهارم ماه رمضان اجراي خود را در ابتداي جاده لشكرك آغاز كند و نمونه تازهاي از نمايشهاي آييني و ميداني در تاريخ نمايش ما لقب گيرد.
منبع: روزنامه جوان
اطراف محوطه مسطح اما تپه هايي است كه محل اصلي استقرار ادوات صحنه و اجراي نمايش به حساب ميآيد. صحنه از جايي آغاز ميشود كه كشتي بزرگي برگرفته از كشتي نوح در آن جاي گرفته و از قرار معلوم راوي ماجراي حضرت نوح است، در ادامه در تپههاي ديگر ساير ادوات نمايش قرار گرفتهاند كه در نهايت به روزگار دفاع مقدس و تانك و موشك و هواپيماي جنگي منتهي ميشوند.
نمونهاي از اجراي صحنهاي كه شايد كمتر معادلي در طول تاريخ نمايش داشته باشد و تجربهاي جديد را مقابل ديدگان اهالي تئاتر قرار دهد. اينطور كه از اظهارات طراح دكور كار برميآيد، طراحي صحنه نمايش از غار حرا، اردوگاه امام حسين(ع)، تل زينبيه، جبهه و بخش هايي براي مانور و انفجار آماده شده است، اين مانور از نيم متري جايگاه مخاطبان در سمت چپ شروع ميشود و تا رأس كوه ادامه دارد.
محمد ايري ادامه داد: در دل داستان نمايش، قصه تهران در روزهاي جنگ به تصوير كشيده ميشود، قصه بچههاي محله شميرانات كه قدم به ميدانهاي نبرد گذاشتند و جان خود را در راه وطن فدا كردند.
كوهفر مدير انجمن نمايشي مهنا يادآور شد: «شب آفتابي»، «ستاره صبح» و «آواي نور» را در دهه گذشته تجربه كرديم و «فصل شيدايي» تكامل يافته اين كارهاست. ما همواره دنبال اين فرمول بوديم كه حرفي بزنيم تا همه آن را بپسندند و «فصل شيدايي» بهترين نمونه است.
سعيد اسماعيلي، كارگردان نمايش «فصل شيدايي» هم با اشاره به اينكه نور اين نمايش يكي از نقاط عطف آن است، گفت: اتفاقات اين اثر در شكل و اندازه واقعي خودش صورت ميگيرد؛ زماني كه جنگ و جبهه را ميبينيد واقعي است، كشتي حضرت نوح را بزرگ و نسبتاً واقعي طراحي كرديم. ما صاعقه در حد واقعي و باران نيز داريم و به باور من اين نمايش براي تماشاگري كه اين روزها با صحنه آشنا نيست جذاب و مورد توجه است. در نهايت اما اينها مختصري است از وصف نمايشي كه قرار است چهارم ماه رمضان اجراي خود را در ابتداي جاده لشكرك آغاز كند و نمونه تازهاي از نمايشهاي آييني و ميداني در تاريخ نمايش ما لقب گيرد.
منبع: روزنامه جوان